Intervall edzések - Köredzés

Kecskeméten a Széchenyivárosban az Órarend alatt található időpontokban!

Csoportos funkcionális edzések

Véleményem szerint, az egyik leghatékonyabb mozgásforma a köredzés, mivel tartalmaz erősítő, és állóképességi gyakorlatokat is, így hatékonyan növeli a szívfrekvenciát, egyúttal erősíti az izmainkat. Edzés alatt a belső környezeti egyensúly felborul és ennek helyreállítása szervezetünk számára igencsak energiaigényes folyamat: edzés után a szervezetünknek regenerálódnia kell, vissza kell állnia a nyugalmi pulzusra, légzésre, testhőre, el kell szállítania a bomlástermékeket stb…

Intervall edzés

Számomra is megfelelő az intervall edzés?

Sokan kérdezitek, hogy milyen az intervall edzés, vagy hezitáltok, hogy vajon nektek való-e. Nehéz erre egy mondatban válaszolni, nem is tudok, nehezen adtam a nevet is ennek az óratípusnak, de még mindig az intervall áll hozzá a legközelebb.

Az új vendégeknél az első edzéseken, de főleg a LoveYourBelly tanfolyamokon azt tapasztalom, hogy nemcsak a hasizmok, hanem a kar-, láb- illetve hátizmok is elvesztették erejüket, különösen várandósság után. Ezen nincs mit szégyenkezni, de tenni kell azért, hogy újra visszanyerjük fittségünket. Nem feltétlen a külalak miatt, hanem a különböző egészségügyi panaszok elkerülése miatt. (Az általam tartott dinamikus kismamatorna segít megőrizni állóképességünket, továbbá elkerülhetőek az utolsó trimeszterben fokozottabban előkerülő terhességi panaszok).

Az intervall edzéseknél egyrészt próbálom mindig változatossá tenni az órákat, mindig próbálok újdonságokkal szolgálni, másrészt ti magatok is nagyon különbözőek vagytok; fiatal, idős, nő, férfi, feleség, férj, anya, apa, szétnyílt hasizommal, vagy anélkül, ráadásul különböző sportmúlttal is rendelkeztek.

Ezek mellett nem mehetek el csak úgy, főleg nem egy szétnyílt hasizom mellett, és figyelembe kell vennem, hogy nem vagytok egyformán terhelhetőek. Az edzés tartalmaz erősítő, és állóképességi gyakorlatokat is, így hatékonyan növeli a szívfrekvenciát, egyúttal erősíti az izmainkat.

Az intenzív edzés utáni folyamatok szakaszai

Bővebben, az intenzív edzés utáni folyamatok három szakaszra oszthatóak. Az első órában az anyagcsere, és az idegrendszer regenerálódik. A következő fázisban megkezdődik a fehérjeszintézis, amely a proteineket aminosavakká alakítja, és az izmok számára felhasználhatóvá teszi. Ez a szakasz néhány órán át tart. A harmadik fázis az edzés intenzitásától függően akár két napig is eltarthat: az energiafelhasználás továbbra is magasabb, hiszen az izmoknak regenerálódniuk kell.
Az edzés utáni órákban javasolt csak fehérjét fogyasztani, szénhidrátot csak minimálisan, főleg az esti órákban.

Az utólagos zsírégető hatás az edzés után hosszú órákig is eltarthat, attól függően, hogy edzésünk mennyi ideig tartott és mennyire volt intenzív.

Hogyan épül fel az intervall edzés programja?

Az edzéseket egy állapotfelmérés előzi meg, ahol megbeszéljük, hogy milyen sportmúlttal rendelkezel, fennáll-e valamilyen egészségügyi probléma, továbbá megfogalmazunk egy reális és elérhető célt. Az órákat ennek megfelelően állítom össze, így mindenki személyre szabott feladatokat kap.

Van olyan edzés, amikor egyáltalán nem használunk súlyokat, csak saját testsúlyos feladatokkal dolgozunk. Az eszközös óráknál előkerül step pad, ugrálókötél, funkcionális heveder, kézi súlyzó, kettlebell, fittball, szalag stb...

Ha még mindig hezitálsz, egyszerűen csak próbáld ki!